Vanaf 10 juli 2018 neemt de gemeente Alkmaar - voor de gemeenten in de regio Alkmaar - de administratieve verdeling van de woningen voor het Transferpunt over van Woonwaard. Dit op verzoek van de corporaties en passend bij de nieuwe verantwoordelijkheden die de gemeente heeft gekregen op het gebied van Wmo - Beschermd wonen.
Nieuwe rolverdeling
De gemeente bepaalt of iemand in aanmerking komt voor een transferwoning, prioriteert en bedeelt toe aan een woningcorporatie. De corporaties zorgen vervolgens (net als nu) voor voldoende woningen en formele bemiddeling naar een woning. Met deze rolverdeling doen partijen wat past bij hun kerntaken.
Wat is het Transferpunt?
Het Transferpunt is een coördinatiepunt waar vraag van zorg- en welzijnsinstellingen en het aanbod van corporaties in de SVNK regio - Kennemer Wonen, Woonstichting Langedijk, Van Alckmaer en Woonwaard - bij elkaar komt. Zorgaanbieders benaderen het Transferpunt zodra een cliënt zelfstandig, maar met begeleiding, kan gaan wonen.
Aanmelden cliënt
Zodra een cliënt zelfstandig kan gaan wonen, meldt de begeleidende organisatie dit via transferpunt@alkmaar.nl.
Voorwaarden voor het aanmelden van cliënten
Screeningsgesprek