Anita Aarts
Toezichthouder Jeugd & Wmo - Gemeente Dijk & Waard

Ik was 25 Jaar Wmo-consulent en daarvóór heb ik binnen de (jeugd)hulp gewerkt als groepsleiding bij diverse kinderhuizen, zowel bij jongvolwassenen met lichamelijke en/of geestelijke beperkingen als bij uit huis geplaatste kinderen tussen de 6-16 jaar. Sinds 1-1-2022 ben ik aangesteld als toezichthouder rechtmatigheid binnen het sociaal domein (Wmo en Jeugdwet).


Anita Krijgsheld  
Toezichthouder Jeugd & Wmo - BUCH-gemeenten 

Van oorsprong ben ik verpleegkundige maar dat is een lange tijd terug. Sinds 2001 ben ik werkzaam binnen de Wmo (eerst de Wvg). Ik heb gewerkt als consulent, backoffice consulent en kwaliteitsmedewerker. Vanaf mei 2021 ben ik werkzaam als toezichthouder Wmo & Jeugd.




Peter Pieters
Toezichthouder Jeugd & Wmo - Gemeente Alkmaar 

Ik ben vanaf maart 2022 werkzaam als toezichthouder rechtmatigheid Wmo en Jeugdwet bij Gemeente Alkmaar, voor de regio die we vormen samen met BUCH en Dijk en Waard. Sinds 2010 heb ik ervaring als toezichthouder vanuit bestuursrecht in voornamelijk bijzondere wetten als de Alcoholwet, prostitutietoezicht, coffeeshopbeleid en lokale verordeningen. 

 



Wat zijn de taken en verantwoordelijkheden van een toezichthouder? 
Dit willen we uitleggen aan de hand van een geanonimiseerde casus. Naar aanleiding van een melding over niet geleverde, maar wel gedeclareerde,  zorg heeft de betrokken toezichthouder een onderzoek ingesteld. Een toezichthouder rechtmatigheid is onafhankelijkheid in oordeelsvorming en betrekt alle benodigde disciplines bij het onderzoek die nodig zijn om tot een oordeel te kunnen komen. Tijdens een onderzoek wordt altijd de betrokken contractmanager geïnformeerd.

In het vóóronderzoek verzamelt de toezichthouder alle informatie die van belang is om inzicht te krijgen in de melding. Dit houdt in dat de toezichthouder gesprekken voert met de toegang (betrokken consulent), administratief- en financieel onderzoek doet, indien nodig de cliënt benaderd en als een vervolgonderzoek nodig is wordt de melding met de zorgaanbieder besproken. 

In een casus had de zorgaanbieder bijvoorbeeld zorg gedeclareerd op momenten dat de cliënt feitelijk niet bij het zorgbedrijf aanwezig was. Maar ook werd duidelijk dat er géén duidelijke schriftelijke zorgafspraken waren gemaakt tussen de consulent (gemeente) en zorgaanbieder waardoor er onduidelijkheid was ontstaan over de wijze van inzet van zorg en declareren. De zorgaanbieder heeft deze onduidelijkheid niet tijdig gecommuniceerd met de gemeente en de gemeente heeft niet tussentijds regie gevoerd op de casus (na enkele weken contact en zorginzet bespreken (hoe gaat het, werkt het op deze manier etc.).

Toezichthouders hebben na het afronden van het onderzoek het volgende aan het gemeentebestuur geadviseerd:

  1. Terugvorderen van gedeclareerde maar niet geleverde zorg op momenten dat cliënt feitelijk niet zij de zorgaanbieder aanwezig was
  2. Het interne werkproces van de consulenten aanpassen met een regiemoment. Dit betekent dat de consulent beter in verbinding gaat staan met de cliënt en tussentijds informeert naar ervaring van de zorginzet en bij onduidelijkheid in contact treedt met de zorgaanbieder.


De Gemeente heeft vervolgens het advies overgenomen. De Toezichthouder heeft tevens het advies aan de zorgaanbieder gegeven om altijd wijze van zorginzet schriftelijk vast te leggen en altijd tijdig in contract te treden met de gemeente wanneer er achteraf toch onduidelijkheid bestaat over inzet van de zorg of budgetten/tarieven.